🌸🕎הלכה יומית🕎🌺 ⁉️שאלה(سوال)
: مراسم شب روش هشانا، به چه صورت است؟!
✅📝תשובה(جواب): (قسمت اول) رسم است که در دو شب روش هشانا از انواع خوراکی هایی که دارای نشانه خوب برای سال جدید است، استفاده می کنند
🍱 بنابراین رسم است که در دو شب روش هشانا از لوبیا، کدو، تره، چغندر، خرما، انار، سیب و عسل و سر بره، میل می نمایند. ⁉️اما منبع این رسم از کجاست؟! ✴️ در گمارای هورایوت (برگ 12،روی دوم) نوشته شده که👈 همیشه انسان عادت داشته باشد تا در روش هشانا به عنوان نشانه خوب، 👈 کدو، تره، چغندر و خرما را مشاهده کند. ♦️ربی شلومو ایسخاقی (بزرگترین مفسر تنخ و گمارا که در حدود 900 سال پیش در کشور فرانسه زندگی می کرد) ملقب به "راشی" در این مورد توضیح می دهد👈 بخاطر اینکه این میوه ها به سرعت رشد می کنند،نشانه خوبی است تا در روش هشانا، آن ها را مشاهده کرد و آرزو برد تا سال آینده با پیشرفت و ترقی مادی و معنوی همراه باشد. ❌ البته اگر شخصی نتوانست از این میوه ها و سبزیجات تهیه کند، جای هیچ گونه ناراحتی نیست. ⁉️چه موقع می توان از این خوراکی ها استفاده کرد؟! ☑️ به صورت کلی، اگر شخصی قبل از صعودا با نان، از خوراکی ها استفاده کند، خودش را وارد شک کرده که👈 آیا لازم است تا براخای آخرش را بگوید یا با گفتن نوارخ بعد از صعودا، از انجام وظیفه خارج می شود. 🔵 از آنجایی که ما نباید خود را وارد شک براخا کنیم، بنابراین کار صحیح و درست این است که از این میوه ها و سبزیجات بعد از گفتن براخای هموصی و خوردن 30 گرم نان استفاده کرد همانطوری که هاراو "יביע אומר"(معاصر- سفارادی) نیز اینگونه رفتار می کردند. ⁉️ آیا بر روی این خوراکی ها براخا گفته می شود؟! ✅ هنگامی که از لوبیا، کدو، تره و چغندر در میان صعودا استفاده می کنیم نبایستی بر روی آن ها براخای "هااداما" بگوییم و همین طور موقعی که از سر بره در میان صعودا استفاده می کنیم، نبایستی بر روی آن براخای "شهکل" بگوییم👈 بخاطر اینکه انواع مواد غذایی که طریقه آن ها است تا با نان خورده شود، وقتی که براخای هموصی گفتیم دیگر بر روی آن ها براخا نمی گوییم، حتی اگر آن ها را بدون نان مصرف کنیم. ⚛ اما وقتی که از انواع میوه ها همانند خرما، انار، سیب و عسل در میان صعودا استفاده می کنیم بایستی براخای آن ها را که براخای "هاعص" است بگوییم بخاطر اینکه طریقه آن ها نیست که با نان خورده شود بنابراین با براخای هموصی، معاف نمی شوند. 🔰 ترتیب خوردن: ❇️ در ابتدا خرما در دست گرفته و بر روی آن براخای هاعص بگوید و اگر خرما در جزء میوه جدید محسوب می شود، باید بر روی آن براخای شهخیانو نیز گفته شود. ☑️ البته بایستی مواظب بود که میوه های جدید را در زمان قیدوش بر روی میز نگذارد بخاطر اینکه با براخای شهخیانو که در قیدوش گفته می شود، معاف نشوند و این براخا از دست نرود. 🔺بنابراین در زمان قیدوش آن ها را دور کند یا با پارچه بپوشاند و اگر میوه جدید دیگری همانند انار نیز داریم، اگر در زمان قیدوش و در زمان خوردن خرما که شهخیانو گفته می شود بر سر سفره نباشد، بر روی آن نیز می توانیم براخای شهخیانو بگوییم. ◀️ بعد از گفتن براخا بر روی خرما، مقداری از آن را بخورد تا بین گفتن براخا با خوردن، فاصله ایجاد نشود و بعد از آن متن دعا را بخواند👈 "باشد رضایت از حضورت حدای قادر ما و قادر پدرانمان که دشمنان ما و تمام بدخواهان ما از بین بروند" و بعد از خواندن این متن، باز هم از آن خرما بخورد. ✔️ موقعی که متن"יהי רצון" را می خواند به صورت واضح نام هشم را ذکر کند همانطوری که ما نام هشم را در متن براخاها ذکر می کنیم. ⬅️ بعد از آن، انار را در دست بگیرد و بگوید👈 "باشد رضایت از حضورت حدای قادر ما و قادر پدران ما که همیشه مثل دانه های انار پر از میصوا باشیم" و سپس از انار استفاده کند. 🍏🍯 بعد از آن، از سیب که داخل عسل قرار گرفته بگیرد و بگوید👈 "باشد رضایت از حضورت حدای قادر ما و قادر پدران ما که سال خوب و شیرین برای ما تجدید فرمایی". ◀️ بعد از اینکه از سیب و عسل خورد، لوبیا را در دست بگیرد و بگوید👈 "باشد رضایت..... که زیاد شود زخوت های ما و دوست داشتنی بدار ما را". ⬅️ بعد از آن، کدو را در دست بگیرد و بگوید👈 "باشد رضایت..... که حکم بد ما را پاره کنی و در حضور تو زخوت های ما خوانده شود". ◀️ بعد از آن، تره را در دستش بگیرد و بگوید👈 باشد رضایت..... که دشمنان و بدخواهان ما منقطع شوند البته لازم نیست که از آن تره مصرف کنیم بخاطر اینکه👈 خوردن مواد غذایی تند و ترش در روز روش هشانا معمول نیست. ⬅️ بعد از آن، چغندر را در دستش بگیرد و بگوید👈 "باشد رضایت..... که دشمنان و بدخواهان ما دور شوند". ◀️ بعد از آن، سر بره یا قوچ را در دست بگیرد و بگوید👈 "باشد رضایت..... که سر و سرور باشیم و هیچ وقت تحت سلطه نباشیم و این به عنوان یادبود قوچ ایسخاق فرزند اوراهام آوینو باشد".