رئه - یهودیان ایرانی

یهودیان ایرانی
یهودیان ایرانی
Go to content

 پاراشاى رئه    هفطارا رِئه   פרשת ראה

ראה=ראשי תבות :ראש החודש אלול =الول در راه است...
پاراشاى رئه داراى 126 پاسوق (קכו) مطابق با סימן "פליאה"...
همچنين اين پاراشا 1932 كلمه و 7442 حرف دارد
رئه داراى  17فرمان امر و38 فرمان نهى...
اوامر...👇
فرمان از بين بردن بت و مظاهر
فرمان تقديم نذورات(قربانى ساير موارد، در اولين جشن از پسخ، شاووعوت يا سوكوت) كه با آن برخورد ميكند
تقديم تمام قربانيها در داخل بِت هميقداش
فرمان باز خريد كردن چهارپاى قربانى كه در آن عيبى وارد شده كه بعد از اين عمل استفاده از آن مجاز ميباشد
ذبح نمودن چهارپا و پرنده، طبق شرع يهود
فرمان آوردن قربانيها از هر مكانى براى تقديم در بِت هميقداش
فرمان بازرسى و تحقيق كردن در شاهدان
فرمان سوزاندن شهر منحرف شده و كشتن افراد منحرف شده در راه بت پرستى طبق حكم دادگاه شرع
فرمان وارسى علائم در پرندگان براى تشخيص حلال يا حرام بودن آنها
فرمان جدا كردن ده يك دوم يا מעשר שני
فرمان جدا كردن ده يك جهت فقرا يا מעשר עני به جاى ده يك دوم در سال سوم و ششم از دورهء هفت سالهء شميطا
فرمان اجازهء وصول كردن قرض از فردِبيگانه، حتى در سال هفتم و از آن به بعد
فرمان رها كردن قرض و بدهى در سال هفتم يا شميطا و از آن به بعد
فرمان دادن صداقا
انعام دادن به غلام عبرانى درهنگام آزادى اش
فرمان شادى در موعديم
فرمان رفتن به زيارت بِت هميقداش در موعديم

نواهى
فرمان منع پاك كردن اسامى مقدس هشم و مواردى كه نام هشم بر آنها خوانده شده مثل بِت هميقداش، كتب مقدس، ישרא,ל و غيره
منع تقديم قربانى در خارج از صحن بِت هميقداش
فرمان منع خوردن دومين ده يك از غله در خارج از محدودهء شهر يروشالائيم
فرمان منع خوردن دومين ده يك از شيرهء انگور در خارج از محدودهء شهر يروشالائيم
فرمان منع خوردن دومين ده يك از روغن زيتون تازه در خارج از محدودهء شهر يروشالائيم
فرمان منع خوردن اولزاد بهايم مادامى كه در آنها عيبى نيفتاده، خارج از شهر يروشالائيم
فرمان منع خوردن از قربانيهاى חטאת  و אשם در خارج از محدودهء بِت هميقداش توسط كهنيم
فرمان منع خوردن از گوشت قربان سوختنى يا עולה
فرمان منع خوردن از گوشت قربانيهاى معمولى مثل שלמים و غيره قبل از پاشيده شدن خون آنها
منع خوردن كهنيم از بيكوريم( نوبرانه ها) قبل از قرار گرفتن آنها درصحن بِت هميقداش
فرمان منع بى توجهى به لويئيم و خوددارى از دادن هداياى آنها و شاد كردن آنها در موعد
فرمان منع خوردن حيوانى كه هنوز زنده است (قبل از انجام ذبح شرعى)
منع اضافه نمودن بر فرامين تورات مقدس
فرمان منع كم كردن از فرامين تورات مقدس
فرمان منع گوش دادن به كسى كه به نام بتى نبوت ميكند
فرمان منع محبت كردن به كسى كه فردى را به بت پرستى تحريك ميكند
فرمان منع ترك دشمنى با فرد تحريك كننده به بت پرستى
فرمان منع رهايى فرد تحريك كننده به بت پرستى
فرمان منع پيدا كردن جنبهء تبرئه از مرگ از طرف فرد تحريك شده به بت پرستى براى فرد تحريك كننده به اين كار
فرمان منع سكوت فرد تحريك شده براى پيدا كردن جنبهء محكوميت براى فرد تحريك كننده به بت پرستى
فرمان منع تحريك نمودن فردى به طرف بت پرستى
فرمان منع بازسازى شهر منحرف شده همانند قبل
فرمان منع استفاده از اموال شهر منحرف شده
فرمان منع قمه زدن و مجروح ساختن خود بخاطر عزادارى براى مرده
فرمان منع كندن موى سر بخاطر مرده
فرمان منع خوردن از گوشت قربانى كه مردود اعلام شده
فرمان منع خوردن حشرات بالدار
فرمان منع خوردن مردار، گوشت بهايم و پرندگانى كه خود بخود مرده اند
فرمان منع مطالبه كردن طلب در سال هفتم يا شميطا
فرمان منع خوددارى از قرض دادن به فقير
فرمان منع خوددارى از قرض دادن به فرد فقير بخاطر سال شميطا(رجوع شود به شماره 29 ازنواهى
فرمان منع رها كردن غلام عبرانى با دست خالى در هنگام آزادى اش
فرمان منع كار كشيدن از حيوان تقديس شده در راه حدا براى قربانى
فرمان منع پشم چينى از بهايم تقديس شده
فرمان منع خوردن خامص پس از گذشت نيمهء روز چهاردهم ماه نيسان
فرمان منع اضافه آوردن از گوشت قربان حگيگا كه در روز چهاردهم ماه نيسان تقديم ميشود تا روز سوم يعنى شانزدهم ماه نيسان
فرمان منع تقديم قربان پسح بر سكوچهء فردى
فرمان منع رفتن به زيارت بِت هميقداش در موعديم سه گانه (پسح،شاووعوت و سوكوت)بدون بردن قربانى
چهل و هفتمین هفطارا
یِشَعیا 54/11 – 55/5
سومین هفطارا از هفت هفطارای نوید بخش یشعیا که در هفت هفته، میان نهم آو و روش هَشانا خوانده می شود

پیام و نکته اصلی این هفطارا (آیه 17): «هر سلاحی که ضد تو ساخته می شود، سودی نخواهد داشت و هر زبانی که علیه تو به دعوی و محاکمه برخیزد، تو آن را محکوم و مغلوب خواهی کرد.»
وقوع این رهنمود و نوید آسمانی بستگی مستقیم به گزینش راه راست و پذیرش فرمانهای الهی توسط قوم يیسرائل دارد. گزینش راه راست یا چپ توسط ملت يیسرائل، در نخستین آیه رِئه آیه 26
«بنگرید که من (مُشه) امروز راه دریافت برکت یا نفرین را پیش پای شما نهاده ام»، پیوند هفطارا و پاراشای رِئه را می نماید


(به صیون): تو ای رنجدیده و طوفان زده ای که هنوز تسلا نیافته ای، بنگر که من (خد.ا) سنگهای بنای تو را به رنگهای دلپذیر پیوسته، بنیاد و زیر بنایت را با یاقوت (زفیر) خواهم ساخت.
پنجره های تو را با سنگهای یَشم (سبز کم رنگ) ساخته، دروازه هایت را به یاقوت آتشین (روبی) همه دیوارهایت را به سنگهای وزین بنا خواهم کرد.
و در آن روزگار (ظهور ماشیَح و نجات نهایی) همه فرزندانت (يیسرائل) از راه کلام، خد.اوند را آموخته و سلامتی و آسایش عظیم به ایشان ارزانی خواهد شد.
با عدالت و پرهیزکاری، خود (ملت) را استوار می کنی. از ظلم بپرهیز؛ زیرا آنگاه هیچ ترسی به دلت راه نمی یابد و از آشفتگی دور خواهی ماند؛ چون نزد تو نیز نخواهد آمد.
اینک بنگر که (دشمنانت) (در حمله به تو) گردهم آمده اند؛ اما این اجتماع از جانب ذات من تایید نخواهد شد و آنکه به قصد جنگ و ستیز با تو برخیزد، به خاطر (دلبستگی من به) تو از پای خواهد افتاد.
بنگر من بودم آهنگری را که آتش ذغال را (در کوره آهنگری) دمیده، سلاحی را از کارش (برای دشمنانت) ساخته بود، آفریدم و من بوده ام که ویران کننده ای را نیز برای نابودی (دشمنانت) آفریده ام.
خد.اوند می فرماید: «هر سلاحی که بر تو ساخته شود، سود بخش و کارگر نیست و هر زبانی که بر تو به دعوی و محاکمه خیزد، آن را محکوم و مغلوب می کنی.
این است سهمیه و میراث خادمان خد.اوند و پاداش حقانی ایشان از سوی ذات من»
فصل پنجاه و پنج
و اما شما ای جمیع تشنگان، بیایید و بنوشید.
آن که پول و مکنتی ندارد، بیاید (بی پرداخت پول) خوراکی خریده، بخورد.
بیایید شراب و شیر را بی بها و پرداخت وجهی بخرید.
(منظور از آب، خوراک، شراب و شیر، فرمامنهای خد.اوند در تورای مشه است.)
چرا پولتان را صرف خرید آنچه نان نیست و تلاشتان را بهره آنچه سیرتان نمی کند، می کنید؟
(چرا پول، دارایی و لحظه های عمرتان را در راه آموختن و تقلید از راه و روش زندگی مردمان دیگر به هدر می دهید که سود حقیقی برای شما ملت يیسرائل نخواهد داشت؟)
با دقت به ندای من (خد.اوند) گوش فراگیرید و چیزی را بخوری که از هر جهت نیکوست.
(تنها به فکر سیری جسمتان نباشید). بگذاید تا روح و روانتان سیر شده، درخوشی و لذت به سر برد.
گوشتان را (به کلام من) سپرده، نزد (به پیشگاه و عبادتگاه) من بیایید.
(کلامهای مرا) بشنوید تا روحتان حیاتی تازه یابد.
آنگاه من عهدی جاودانه با شما استوار خواهم ساخت.
رحمتهایی پایدار و خلل ناپذیر برای داوید. (تعهد الهی مبنی بر ظهور ماشیح از نسل داوید)
اینک بنگرید که من او را (منجی يیسرائل از نسل داوید) شاهدی (در حقانیت ملت يیسرائل) برای ملتهای عالم پابرجا ساختم؛ رهبر و فرماندهی برای ملتها.
بنگرید (آن ایام) ملتی را که نمی شناختید، فرا خوانده و ملتی که شما را پیش از آن نمی شناخت، به ندای شما به سوی شما خواهد شتافت.
همه اینها به سبب خد.ا و از سوی خد.اوند خالق یکتاست و برای ذات مقدس (خد.ای) يیسرائل بوده است؛ زیرا اوست که تو را جلال و شکوه
بخشیده است

1 2 3


POWERED BY iriptv.com
روابط عمومی
info@iran620.com
کمک های مالی



Back to content